EBU’L A’LÂ MEVDUDİ’NİN (RH.A.) BAKIŞ AÇISIYLA TAHRİM SURESİ 9. VE 12. AYETLER
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah(Celle Celaluhu)’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
9- Ey Peygamber, kâfirlere ve münafıklara karşı cihad et ve onlara karşı ‘sert ve caydırıcı’ davran.(23) Onların barınma yeri cehennemdir. Ne kötü bir dönüş yeridir o.
10- Allah, küfretmekte olanlara, Nuh’un eşini ve Lut’un eşini örnek olarak verdi. İkisi de, kullarımızdan salih olan iki kulumuzun nikâhları-altındaydı; ancak onlara ihanet ettiler.(24) Bundan dolayı, onlara (kocaları) kendilerine Allah’tan gelen hiç bir şeyle yarar sağlamadılar. İkisine de: “Ateşe diğer girenlerle birlikte girin” denildi.
11- Allah, iman etmekte olanlara da Firavun’un karısını örnek olarak verdi. Hani demişti ki; “Rabbim bana kendi katında, cennette bir ev yap; beni Firavun’dan ve onun yaptıklarından kurtar(25) ve beni o zalimler topluluğundan da kurtar.”
12- İmran’ın kızı Meryem’i (26) de. Ki o kendi ırzını korumuştu.(27) Böylece biz de ona kendi ruhumuzdan üfledik.(28) O da Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını tasdik etti. O, (Rabbine) gönülden bağlı olanlardandı.(29)
AÇIKLAMA
23. İzah için bkz. Tevbe an: 82
24. Bu ihanet, onların zina yaptıkları anlamına gelmez. Bu ifadenin anlamı, onların iman yolunda olan Hz. Nuh ve Hz. Lut’a karşı din düşmanlarıyla işbirliği yapmış olmalarıdır. İbn Abbas, hiçbir Peygamber’in hanımının zina suçu işlemediğini söylemektedir. Bu iki kadının ihaneti dini bakımdandı. Onlar Hz. Nuh ve Hz. Lut’un getirdiği dini kabul etmemişlerdi. Hz. Nuh’un hanımı kendi toplumundaki zalimlere, müminleri ihbar ederken, Hz. Lut’un hanımı, kocasına gelen misafirleri ahlaksız zorbalara jurnallıyordu. (İbn Cerir)
25. Yani, “Firavun’un kötü amellerine ve onun kötü sonuna beni de ortak etme”
26. Hz. Meryem’in babasının adının İmran olması veya Hz. Meryem’in İmran soyundan olması, her ikisi de mümkündür.
27. Bu, Hz. İsa’nın (s.a) doğumunun gayrimeşru bir ilişkinin sonucu olduğu iftirasını atan Yahudilerin ithamına bir reddiyedir. Nitekim Nisa: 15-16’da bu zalimlerin aynı şekildeki ithamı, “bühtan’ı azim” diye nitelenmişti. (İzah için bkz. Nisa an: 190)
28. Yani, “O hiçbir erkekle ilişki kurmadan, O’nun rahmine “can” koyduk.” (Bkz. Nisa an: 212-213, Enbiya an: 89)
29. Bu üç tip kadının ne gayeyle örnek verildiğini anlamak için, bu surenin Giriş Bölümüne bakınız.
TAHRİM SURESİNİN SONU