EBU’L A’LÂ MEVDUDİ’NİN (RH.A.) BAKIŞ AÇISIYLA MÜ’MİN SURESİ 36. VE 43. AYETLER
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
36- Firavun dedi ki: “Ey Hâmân, bana yüksek bir kule bina et; belki o yollara ulaşabilirim.”
37- “Göklerin yollarına. Böylelikle Musa’nın ilahına çıkabilirim. Çünkü ben, onun yalancı olduğunu sanıyorum.(55) İşte Firavun’a, kötü ameli böyle çekici kılındı ve yoldan alıkonuldu. Firavun’un hileli-düzeni, ‘yıkım ve kayıpta’ olmaktan başka (bir şey) olmadı.
38- İman eden (adam) dedi ki: “Ey Kavmim, siz bana tabi olun, ben sizi doğru yola iletip-yönelteyim.”
39- “Ey Kavmim, gerçekten bu dünya hayatı, yalnızca bir metadır.(56) Şüphesiz ahiret ise, (asıl) karar kılınan yurt odur.”
40- “Kim bir kötülük işlerse, kendi mislinden başkalarıyla ceza görmez; kim de -erkek olsun, dişi olsun- kendisi bir mü’min olarak salih bir amelde bulunursa, işte onlar, içinde hesapsız olarak rızıklandırılmak üzere cennete girerler.”
41- “Ey Kavmim, ne oluyor ki ben sizi kurtuluşa çağırmaktayken, siz beni ateşe çağırmaktasınız.”
42- “Siz beni Allah’a (karşı) küfre sapmaya ve hakkında bilgim olmayan şeyleri O’na şirk koşmaya çağırmaktasınız.(57) Ben ise sizi, üstün ve güçlü olan, bağışlayan (Allah’) a çağırıyorum.”
43- “İmkânı yok; gerçekten sizin beni kendisine çağırmakta olduğunuz şeyin, dünyada da, ahirette de(58) çağrıda bulunma (yetkisi, gücü, değeri ve bağışlama) sı yoktur. Şüphesiz, bizim dönüşümüz Allah’adır. Ölçüyü taşıranlar,(59) onlar ateşin halkı olanlardır.”
AÇIKLAMA
55. Mü’min şahıs konuşmasına devam ederken, Firavun Hâmân’a döner ve onunla konuşmaya başlar. Güya, o müminin söyledikleri pek o kadar dikkate değer şeyler olmadığı için, Firavun böylesine bir mütekebbir tavırla, ondan yüzçevirerek, “Göklerin yollarına erişeyim de, Musa’nın ilâhına çıkıp bakayım” demektedir. (İzah için bkz. Kasas an: 52-54)
56. Yani, dünyanın geçici zevkleri yüzünden Allah’ı unutmanız sadece akılsızlığınızdandır.
57. Yani, “Onların Allah’ın ortakları olduğuna dair bende ilme dayanan bir delil bulunmamaktadır. Hal böyleyken ben nasıl olur da, Allah’ın ortakları kabul ederek, onlara ibadet ederim?”
58. Bu cümle birkaç anlama gelebilir. Birincisi, “Onların dünyada da ahirette de herhangi bir ilâhlık hakkı bulunmuyor ki, ben, başkalarını onlara kulluk etmeye çağırayım.” İkincisi, “Onlar kendiliğinden bir ilâhlık davası gütmemişlerdir, ahirette de gütmeyeceklerdir. Sadece sizler onlara ilâhlık izafe ettiniz.” Üçüncüsü, “Onlara yalvarıp yakarmanın bir anlamı yok. Çünkü onlar, dünyada böyle bir yetkiye sahip olmadıkları gibi ahirette de sahip olamayacaklardır.”
59. “Haddi aşmak”, Allah’tan başka ilâh kabul etmek, kendini ilâh yerine koymak, Allah’a isyan etmek, dünyada Allah’ı ve ahireti hiç hesaba katmadan, sorumsuzca yaşamak ve herşeye zulümde bulunmak demektir.