EBU’L A’LÂ MEVDUDİ’NİN (RH.A.) BAKIŞ AÇISIYLA VAKIA SURESİ 81. VE 96. AYETLER
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
81- Şimdi siz bu sözü mü hor görüp-küçümsüyorsunuz?(40)
82- Ve rızkınızı (Kur’an’dan yararlanma nimetini bırakıp onu) mutlaka yalan saymaktan(41) ibaret mi kılıyorsunuz?
83- Hele can boğaza gelip dayandığında,
84- Ki o sırada siz (sadece) bakıp-durursunuz,
85- Biz ona sizden daha yakınız; ancak siz görmezsiniz.
86- İşte o vakit, eğer siz ceza görmeyecek iseniz,
87- Eğer doğru sözlüler de iseniz, onu, (çıkmakta olan canı) geri çevirsenize.
88- Eğer o (ölecek kişi) , yakın kılınan (mukarreb olan) lardan ise,
89- Bu durumda rahatlık, güzel rızık ve nimetlerle donatılmış Cennet (onundur) .
90- Ve eğer “Ashab-ı Yemin”den ise,
91- Artık, “Ashab-ı Yemin”den selam sana.
92- Ve eğer o, yalanlayan sapıklardan ise,
93- Artık (onun için de) alabildiğine kaynar sudan bir şölen vardır.
94- Ve çılgınca yanan ateşe bir atılma da.
95- Hiç şüphesiz bu, kesin bilgi ifade eden bir gerçektir (Hakku’l-Yakin) .
96- Öyleyse büyük Rabbini ismiyle tesbih et.(42)
AÇIKLAMA
40. “Entüm mudhınûn; hafife almak, ciddi görmemek anlamına gelir.
41. İmam Razi bu ayetin yorumunu yaparken burada “rızk”ın “ekonomik gelir” anlamında olabileceği ihtimalini öne sürmektedir. Çünkü Kureyşliler, İslâm yayıldığı takdirde gelirlerinin azalacağını düşünmüşlerdir. Dolayısıyla bu ayet “sizler Kur’an’a sırf kendi gelirinizi (çıkarınızı) düşündüğünüz için karşı çıkmaktasınız.” anlamına gelir. Yani, onlar nezdinde hak ve bâtılın hiç bir önemi yoktur. Onlar sadece kendi çıkarlarını gözetmektedirler.
42. Hz. Ukbe bin Amir Cüheyni’nin rivayet ettiğine göre bu ayet nazil olduğunda Hz. Peygamber (s.a) rükûda “Subhane rabbiye’l-azim”, “Fesebbih bismi Rabbike’l-â’la” ayeti nazil olduğunda ise secdede “Suhane rabbiye’l-âlâ” denilmesini emretmiştir. (Müsned-i Ahmed, Ebu Davud, İbn Mace, İbn Hibban, Hakim)
Bu rivayetten anlaşıldığına göre, Hz. Peygamber’in (s.a.) gösterdiği namaz tarzının en küçük cüzleri bile Kur’an’dan alınmıştır.
VAKIA SURESİNİN SONU