sohbetlerözlü sözleryazarlarmakalelervideolartefsir derslerikavram derslerimedaricus salikin

TABERİ (RH.A)’NİN BAKIŞ AÇISIYLA BAKARA SURESİ 68. VE 69. AYETLER

TABERİ (RH.A)’NİN BAKIŞ AÇISIYLA BAKARA SURESİ 68. VE 69. AYETLER
07.12.2023
295
A+
A-

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah(Celle Celaluhu)’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.

68- Onlar: “bizim için rabbine dua et de onun ne olduğunu bize açık­lasın” dediler Musa dedi ki: “Rabbim diyor ki “O ne çok yaşlıdır ne de çok gençtir. İkisinin ortası bir sığırdır. Emrolunduğunuzu yapın.”

Onlar, eziyet verici huylan, kaba yaratılışları ve kötü anlayışlarıyla Musa’ya dediler ki: “Rabbine sor o sığırın mahiyetini bize açıklasın vasıfları neler­dir, şekli nasıldır? Onu iyice bilelim. “Musa dedi ki: “Rabbim diyor ki: “O sığır ne iyice yaşlanıp ihtiyarlamış bir sığırdır ne de henüz doğum yapmamış kadar küçük bir yaştadır. İkisinin ortası bir sığırdır. Yani henüz iki doğum yapmıştır. O halde emrolunduğnuzu yapın ki katili bilesiniz.

69- Onlar “Bizim için rabbine dua et de onun rengi nedir bize açıkla­sın.” dedilcr. Musa dedi ki: “O, görenlerin hoşuna giden sapsarı bir sığır­dır.”

Onlar, Musa’ya karşı inatlaşarak dediler ki: “Rabbine sor bakalım rengi nasıldır?” Siyah mı yoksa san mı? Musa onlara dedi ki: “Allah Teâlâ diyor ki: “O sapsarı bir sığırdır. Görünüşünün ve şeklinin güzelliğiyle bakanların çok ho­şuna gider,

İsrailoğullarının bu isteği de, kendilerine lazım olmayan bir şeyi ikinci kez yapmaları ve kendilerini zora sokmalarıdır. Bu sebeple Allah onları zor bir duruma düşürmüş ve sığırın belli bir renkte olduğunu beyan etmiştir.

Ayet-i kerimede zikredilen ve “San” diye tercüme edilen keli­mesi, Hasan-ı Basri tarafından “Simsiyah” şeklinde izah edilmiş, Said b. Cübyer ve yine Hasan-ı Basri tarafından “Boynuzları ve tırnakları san” diye izah edil­miştir.

Taberi, san renginin pekiştirme sıfatı olarak kullanılan ve “Net sarı” demek olan kelimesini göz önünde bulundurarak ifade­sinden maksadın “Sapsarı” demek olduğunu söylemiştir.

Âyet-i kerimede, sığırın, görenlerin hoşuna giden bir sığır olduğu zikre­dilmiştir. Vehb, bu ifadeyi şöyle izah etmiştir “Sığıra bakıldığında sanki gü­neşin ışınları derisinden çıkıyormuş gibi görünüyordu ve bakanları hayran bırakıyordu.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.