TABERİ (RH.A)’NİN BAKIŞ AÇISIYLA BAKARA SURESİ 75. AYET
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah(Celle Celaluhu)’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
75- Onların, size inanacaklarını mı umuyorsunuz? Oysa onlardan bîr cemaat, Allah’ın kelamını dinleyip iyice anladıktan sonra onu bile bile tahrif ediyorlardı.
Ey Müminler, Yahudilerin size ve Peygamberiniz Muhammed’in getirdiklerine inanacaklarını mı umuyorsunuz? Oysa onlardan bir cemaat, Tevrat’ta Allah’ın kelamını okuyorlar, onu dinleyip anladıktan sonra da onu bozuyor, ne demek olduğunu anladıkları halde mânâsını değiştiriyorlardı. Bunu yaparken de Haklı olmadıklarını ve yalancı olduklarını biliyorlardı.
Bu âyet-i kerimeye göre, müminler, geçmişteki Yahudilerin devamı olan soylarının Hz. Muhammed (s.a.v.)in getirmiş olduğu hakka, nura ve hidayete iman etmelerini beklememelidirler.
Muhammed b. İshak ve Rebi’ b. Enes’e göre İsrailoğullarının, Allah’ın kelamını dinlemeleri. Tur dağında Hz. Musa ile beraberken olmuştur, onlar bu kelamı dinledikten sonra geri dönmüş ve Musa’nın, Allanın emirlerini İsrailoğullarına tebliğ etmesi üzerine, onunla birlikte ilahi emirleri dinleyen yetmiş kişi Hz. Musa’yı yalanlamış ve Allah’ın emirlerini tahrif etmişlerdir. Mücahid, Süddi ve İbn-i Zeyd’e göre ise bu dinleme, Hahamların Tevrat’ı okuyup dinlemeleridir. Onlar bu kitabı dinledikten sonra onda bulunan helali haram, haramı da helal saymışlardır. İşte âyetin sonu buna işaret etmektedir. Taberi: “İsrailoğullarından bir gurup, Allah’ın kelamım dinleyip, ifadesini göz önünde bulundurarak birinci görüşü tercih etmiştir. Zira, Tevrat’ı bütün İsrailoğullarının dinlediği muhakkaktır. İsrailoğullarından özel bir gurup ise Hz. Musa ile birlikte, Allah Teâlâ’nın konuşmasını dinlemişlerdir. İşte bunlar bizzat kendileri Allah Teâlâ’dan duydukları şeyleri tahrif etmeye ve Musa’ya karşı çıkmaya girişmişlerdir ki Allah Teâlâ bunları örnek göstererek Muhammed ümmetinin, İsrailoğullarının iman edeceklerini beklemelerinin isabetli olup olmadığını beyan etmiştir.