Allah(cc)’nun El-Bâtın Sıfatı
Batın: kökünden gelen isrn-i faildir. Kelime olarak; iç, iç alem, gizli ve açık olmayan gibi manalara gelir.
Yüce Allah’ın sıfatı olarak el-Batın; zatının hakikati ve mahiyyeti akıllarla idrak olunamayan, hayal dahi edilemeyen, duygularla erişilemeyen ve hissedilemeyen, her şeye en yakın olan, gizli ve açık her şeyin iç yüzünü ve sırlarım bilen demektir.
Yüce Allah’ın el-Batın ismiyle ilgili ez-Zahir ism-i şerifinin de geçtiği ayet-i kerime vardır. Bundan başka Yüce Allah’a isim olarak Kur’an-ı Kerim’de bulunmamaktadır.
هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
O, Evveldir, Ahirdir, Zahirdir, Batındır. O, her şeyi bilendir.( Hadid Suresi: 3)
Yüce Allah gizlenmeyen batındır, her şeyin gerçeğini bilir.
Varlıkların oluşumunu sağlar, günahları bağışlar ve kimseden korkusu olmayandır. Yüce Allah’ın batın oluşu, her şeyi kuşatıp kapsamasını gerektirir ve bütün mahlukata en yakındır. Öyle ki, “insana şah damarından daha yakındır.”
Yukarıda okuduğumuz ayet-i kerimeden sonra Yüce Allah’ın el-Batın ismiyle alakalı olarak bir hadis-i şerif okuyalım:
Hz. Aişe (r.a.) şöyle demiş: Rasülullah (s.a.v) yatağının yapılmasını emrederdi de yatağı kıbleye yönelik olarak serilirdi. Yatağına girdiğinde ne dediği anlaşılmazdı. Gecenin sonuna doğru sesini yükseltir ve şöyle derdi; Allah’ım, yedi kat göklerin Rabbi, yüce Arş’ın Rabbi, her şeyin ilahı ve her şeyin Rabbi. Tevrat’ı, İncil’i ve Kur’an’ı indiren. Taneyi ve çekirdeği yaratan, alnından tutacağın her şeyin şerrinden Sana sığınırım. Allah’ım; Sen öyle bir Evvel’sin ki Senden önce hiç bir şey yoktur. Sen öyle bir Ahir’sin ki Senden sonra hiç bir şey yoktur. Sen öyle bir Zahir’sin ki Senin üstünde hiç bir şey yoktur. Sen öyle bir Batın’sın ki Senin altında hiç bir şey yoktur. Bizim borcumuzu ödettir ve bizi fakirlikten kurtar.( İbni Kesir Hadid Suresi:3. Ayetin tefsiri aynca Hafız Ebu Yalanın müsnedinde ve Buharinin dua ve zikir, Müsliminde 2713 nolu hadisi)
Yüce Allah’ın Batın ismi bütün sırlarda ve gizliliklerde mevcuttur. O’na hiçbir şey gizli değildir. O’nun kuşatıcılığı her şeyden önce ve her şeyden sonra olmakla kat’i süretle bilinmektedir. O’nun her şeyden önce oluşu başlangıçsız ve her şeyden sonra oluşu da nihayetsizdir.
Yüce Allah’ın el-Batın olması her şeyin aslından da kendilerine yakın olmasıdır. O’nun Zahir oluşu batını görmesine mani olmaz. Çünkü zahirde batında O’nundur. O’nun için görülmeyen, görünen gibidir. Uzak olanda yakın gibidir. Her sır O’na göre aleniyet gibidir.
Yüce Allah’ın el-Batın ismini bilen kişi; riyakarlık yapmaz, içiyle dışı aynı olur. Çünkü kendisinin gizli ve aşikar her halinin Allah’a malum olduğunu idrak eder. Bu idrake göre kendi halini daima ihsan makamında tutmaya çalışır.