EBU’L A’LÂ MEVDUDİ’NİN BAKIŞ AÇISIYLA HACC SURESİ 26. VE 27. AYETLER
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
26- Hani biz İbrahim’e Evin (Kâbe’nin) yerini belirtip hazırladığımız zaman (şöyle emretmiştik:) “Bana hiç bir şeyi ortak koşma, tavaf edenler, kıyam edenler, rükûa ve sücuda varanlar için Evimi temiz tut.(45)
27- “İnsanlar içinde haccı duyur; gerek yaya gerekse uzak yollardan (derin vadilerden) gelen yorgun düşmüş(46) develer üstünde sana gelsinler.”(47)
AÇIKLAMA
45. Bazı müfessirler Hz. İbrahim’e (a.s) hitabın 26. ayetle bittiği ve 27. ayetteki emrin Hz. Muhammed’e (s.a) hitaben yapıldığı görüşündedirler. Fakat bu görüş bunun akışına uymamaktadır. Çünkü bu emrin, Kabe’yi inşa ettiğinde Hz. İbrahim’e (a.s) hitaben verildiği aşikardır. Bunun yanısıra bu emir Allah’ın evinin bir tek Allah’a ibadet için yapıldığını ve O’na hacc için gelip ziyaret edenlere ta ilk günden beri izin verildiğini ifade etmektedir.
46. “Zayıf develer” ifadesi, hacc için çok uzaklardan gelen develerin görüntüsünü gözler önünde canlandırmak için kullanılmıştır.
47. Bence Hz. İbrahim’e (a.s) hitap 27. ayele bitmektedir. 28-29. ayetler hacca ait diğer bilgileri vermek ve vurgulamak için ilave edilmişlerdir. Bu görüşümüzü “Eski Ev” (Beyt-i Atik) ifadesinin kullanılmasına dayandırıyoruz. Bu ifade tabii ki Hz. İbrahim’in (a.s) Kabe’yi yeni inşa ettiği bir dönemde kullanılamaz. (Kabe’nin inşası ile ilgili daha geniş ayrıntılar için bkz. Bakara: 125-129, Al-i İmran: 96-97 ve İbrahim: 35-41.)