TABERİ (RH.A)’NİN BAKIŞ AÇISIYLA BAKARA SURESİ 21. AYET
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hamd kendisinden başka ilah olmayan, mutlak manada tek güç ve kudret sahibi olan Allah(Celle Celaluhu)’a mahsustur. Salat ve selam tüm peygamberlerin ve onları takip eden tabilerinin üzerine olsun.
21-Ey insanlar sizi ve sizden öncekileri yaratan rabbinize ibadet edin ki ona karşı gelmekten korunmuş olasınız.
Ey insanlar, itaat ve ibadetinizi sadece rabbinize tahsis edin. Ondan başka, yaratıklarından birine değil. O, sizi, sizden önceki babalarınızı, ecdadınızı ve sizin dışınızdaki bütün mahlukatı yaratandır. Size zarar ve fayda vermeye gücü yeten o’dur. umulur ki kızgınlığının ve gazabının size isabetinden korunursunuz da, rablerinin kendilerinden razı olduğu takva sahiplerinden olursunuz.
* Allah Teala bu âyeti-i kerimede, kalbleri kendisi tarafından mühürlendiği için uyarılıp uyarılmamaları eşit olan kâfirlere iman etmedikleri halde mümin olduklarını söyleyerek Allah’ı ve müminleri aldatmaya çalışan münafıklara ve diğer insanlara hitab etmekte, onların Allaha boyun eğmelerini, ona itaat etmelerini, sadece onu rab kabul edip ona kulluk etmelerini, diğer put ve heykelleri bırakmalarını emretmektedir. Zira bu insanların da onlardan önce geçen atalarının da yaratıcısı o, putlarının ve heykellerinin yaratıcısı da o’dur.
Âyette geçen ve “İbadet edin” diye tercüme edilen emri Abdullah b. Abbas tarafından “Allah’ı birleyin” şeklinde izah edilmiş, Taberi ise bu “İbadef’in asıl mânâsının “Allah’a itaatla boyun eğmek ve ona teslimiyetle zelil olduğunu göstermek” olduğunu söylemiştir.
Âyette zikredilen “Ey insanlar” ifadesinden maksat, Abdullah b. Abba-sa göre “Kâfir ve münafik”lardır. Bu nedenle ifadesini “Birleyin” şeklinde izah etmiştir.
Ayeti kerimenin sonunda “Rabbinize ibadet edin ki ona karşı gelmekten korunmuş olasınız.” buyurulmaktadır. Bu ifadede “Umulur ki” mânâsına da kullanılan kelimesi zikredilmektedir. Ancak burada “Umulur ki” anlamına olmayıp “İçin” manasınadır. Bu nedenle âyet-i kerime bu son mânâya göre izah edilmiştir.